Varme leads gennem inbound marketing

Vi hjælper virksomheder med at skaffe flere og bedre leads gennem inbound marketing.

Vækst afhænger af salg, og for at salgsafdelingen kan få succes, skal den have varme leads at arbejde med.

Inbound marketing er en effektiv og langtidsholdbar måde at styrke sin leadgenerering og sit salg.

Med inbound marketing kan du tiltrække de rigtige besøgende til dit website ved at tilbyde værdifuldt og brugbart indhold, som kan konvertere de besøgende fra anonyme tal i besøgsstatistikken til navngivne leads. Disse leads kan så bearbejdes gennem lead nurturing, indtil de er varme nok til, at en sælger kan kontakte dem.

Hvad er værdien af inbound marketing?

Inbound marketing vil særligt skabe værdi for din virksomhed på to måder:

1. Flere og bedre leads. Du kan forvandle dit website fra et visitkort til en leadgenereringsmotor, som giver dig en kontinuerlig og forudsigelig tilgang af nye leads hver måned.

2. Thought leadership. Når du begynder at dele ud af den ekspertviden, din virksomhed baserer sig på, gennem hjælpsomt indhold, viser du helt konkret, hvorfor du er en attraktiv samarbejdspartner. Det er langt mere kraftfuldt end blot at sige, at man er ekspert.

Det gør dig til en relevant ressource for dine kunder frem for blot en sælger, og det styrker din position i kunderne bevidsthed.

Hvorfor inbound marketing?

Der er to vigtige grunde til, at du skal prioritere inbound marketing:

1. Kunderne har taget magten. B2B-kunder researcher grundigt på egen hånd, inden de kontakter en mulig leverandør. Generelt bliver 60-70 procent af købsbeslutningerne truffet på baggrund af den research, kunderne selv laver online og i deres netværk.

Hvis du vil i betragtning som leverandør, må du altså have noget værdifuldt indhold, der kan hjælpe og rådgive kunderne i den indledende researchfase, så du bliver en attraktiv samarbejdspartner.

2. Traditionel push-markedsføring har tabt pusten. Effekten af klassisk annoncering både offline og online er faldet markant.

Støjen af salgsbudskaber er blevet så kraftig, at man ikke kan råbe sig til opmærksomhed længere – man må skære igennem den med målrettet, hjælpsomt indhold, som dine kunder vil lede efter og finde dig på, når de har behovet.

Hvad kræver inbound marketing?

For at lykkes med inbound marketing har du grundlæggende brug værdifuldt, målrettet indhold og en marketing automation platform, der kan understøtte og automatisere leadgenerering og lead nurturing.

Indholdet skal tale til kundens udfordringer og behov hele vejen gennem salgstragten, og der vil være behov for forskellige indholdsformater. Det kan eksempelvis være blog, whitepapers, e-bøger, nyhedsbrev, kundecases osv. Vi hjælper vores kunder med både at planlægge og producere indhold.

På den tekniske side baserer vi os på marketing automation platformen HubSpot. HubSpot er markedsleder inden for marketing automation til mindre og mellemstore B2B-virksomheder.

Inbound marketing er ingen magisk genvej til hurtig succes. Det kræver en investering både økonomisk og tidsmæssigt, men hvis det bliver gjort rigtigt, vil investeringen være en særdeles effektiv måde at understøtte fremtidig vækst.

Hvordan foregår et samarbejde?

Katalysator kan levere alt det, der skal bruges for at komme i gang med og for at drive inbound marketing. Fra strategi over indholdsplanlægning og produktion af content til opsætning og drift af HubSpot som marketing automation platform.Nogle gange leverer vi hele pakken, andre gange hjælper vi med dele af processen.

Et løbende samarbejde vil ofte basere sig på en fast månedlig retainer.

Hvordan ser inbound marketing ud i praksis?

Inbound marketing handler om at bruge indhold og marketing automation til at gøre en ukendt besøgende til et lead, som føres gennem salgstragten og ender som kunde.

Denne grafik fra HubSpot illustrerer processen og de taktikker, der bruges i hver fase.

Inbound Marketing illustreret af HubSpot