Effektiv PR gav Vindstød medvind

En god historie og dedikeret PR-arbejde gav energiselskabet Vindstød tv-tid på TV2 og spalteplads i nogle af landets største medier. ”Det var meget værdifuldt at få kompetent sparring på idéer og andre øjne på vinklerne,” fortæller Vindstøds direktør.

Effektiv PR

TV2, DR, Jyllands-Posten, Berlingske og en række branchemedier. Det var de medier, som energiselskabet Vindstød ramte, da det med Katalysator som PR-partner lancerede sig som et nyt og klimavenligt valg for de danske forbrugere.

I forbindelse med introduktionen af virksomheden valgte Vindstød satse på PR i stedet for annoncebåret markedsføring. Energiselskabet vurderede nemlig – ganske rigtigt – at den gode journalistiske historie om en ny og anderledes spiller på det danske energimarked kunne øge kendskabet til virksomheden på en effektiv måde.

Vindstød valgte at samarbejde med Katalysator om PR-indsatsen, og første led i planen var at forsøge at få TV2 og DR gjort interesseret i at fortælle historien om Vindstød.

Pressemeddelelse med perspektiv

Det er langt de færreste pressemeddelelser om nye produkter, der har potentiale til at få sendetid i de store nyhedsudsendelser på landsdækkende tv, men vores vurdering var, at historien om Vindstød indeholdt tilpas mange interessante perspektiver.

Udover at et nyt energiselskab er en nyhed i sig selv, så er Vindstøds forretningsmodel simpelthen en god historie: Et nyt energiselskab, som efter ”Telmore-modellen” tilbyder forbrugerne ren vindenergi til lavere priser, end de betaler i dag. Nemt, klimavenligt og billigt.

Website næsten lagt ned

Vi brugte vores netværk på medierne og fandt ud af, hvor og hvordan historien skulle serveres, så der var størst mulig chance for at få bid. Og den vedholdende PR-indsats gav klare resultater:

TV2 Nyhederne bragte i januar et to minutters indslag, som gav så stor interesse for Vindstød, at energiselskabet næsten blev lagt ned af besøgende samme aften. DR P4 tog historien op og fortalte om Vindstød flere gange i kanalens nyhedsudsendelser, og siden fulgte både Jyllands-Posten og Berlingske op med helsides omtaler af Vindstød.

”PR-indsatsen gav en anseelig interesse omkring Vindstød.dk, og vi fik en ganske god kundetilgang på baggrund af omtalen. Vi valgte at gå PR-vejen, fordi vi var overbeviste om, at vi sad på en rigtig god historie, og i samarbejde med Katalysator fik vi strikket en effektiv plan sammen.

Det var meget værdifuldt for os at få kompetent sparring på idéer og andre øjne på vinklerne, og så har de et rigtigt bredt og velplejet netværk i medielandskabet, som vi fik stor gavn af, da historien skulle placeres.

Katalysator var meget fleksible i processen. Når sådan en historie ruller, skal man være klar, når det sker. Katalysator var tilgængelig på de mest skæve tidspunkter og lagde en stor energi i at få opgaven til at lykkes.”

 – Morten Nissen Nielsen, direktør i Vindstød.


Katalysator har også hjulpet Vindstød med disse artikler:

Vindstød vil være energiens svar på Telmore (Lokalavisen)

Vindstød giver lav elregning (DR)

Vindstød A/S udbreder el fra vind (Politiken)

Fakta om El fra Vindstød A/S

Vindstød er opstartet af Vindenergi Danmark, Morten Nissen Nielsen m.fl.

Vindstød.dk er det eneste energiselskab i Danmark, der udelukkende sælger strøm produceret af danske vindmøller.