Signaturgruppen fik skarpere kommunikation og mere tid

Signaturgruppen har givet sit nyhedsbrev og website et løft med et kommunikationsabonnement fra Katalysator. Det har gjort, at nyhedsbrevet nu udkommer regelmæssigt og oftere, og at det er blevet mere effektivt med blandt andet skarpere kundecases. Samtidig har abonnementet frigjort tid til, at ledelsen kan fokusere på kerneopgaven.

Signaturgruppen er blandt landets førende specialister i løsninger med digital signatur og NemID og har de senere år oplevet stor succes, men som i så mange andre tilfælde har forretningsmæssig vækst en pris.  For Signaturgruppens vedkommende var prisen, at virksomhedens egen kommunikation oftest røg ned på prioriteringslisten.

Signaturgruppen tog derfor i 2013 kontakt til Katalysator og tegnede et kommunikationsabonnement, som indebærer, at Katalysator hver uge har en fast medarbejder siddende en halv dag på Signaturgruppens kontor. I samarbejde med relevante medarbejdere identificerer, idéudvikler og skriver han virksomhedens gode historier, som bliver til nyheder på websitet, kundecases og nyhedsbreve.

”Tidligere gjorde vi det selv, men vi landede i den velkendte ’konsulentfælde’ – der var altid et kundemøde eller noget andet vigtigt, som havde førsteprioritet. Desuden blev det vi lavede enten for teknisk eller for salgspræget, så vi havde behov for hjælp til at skrive tekster og brug for én, der kunne drive processen,” siger Rasmus Kjærgaard, som er salgschef i Signaturgruppen.

425 procent over gennemsnittet

Særligt nyhedsbrevene har høj prioritet for Signaturgruppen, så de sikrer løbende faglig information til læserne. Katalysator har hjulpet med at forbedre indholdet, strømline udsendelserne og øge frekvensen fra kvartalsvis til månedligt. Åbningsraten på nyhedsbrevet ligger i dag 275 procent over Mailchimps branchegennemsnit, mens klikraten ligger 425 procent over gennemsnittet for branchen.

rasmus-kjaergaard2
Rasmus Kjærgaard, salgschef, Signaturgruppen A/S

”Vi kan se, at vores nyhedsbreve bliver læst, og jeg er ikke i tvivl om, at vores strategi med en fast frekvens virker. Vi får jævnligt henvendelser, hvor folk henviser til konkrete historier i nyhedsbrevet, og ofte oplever vi mersalg, som peger tilbage på produkter eller løsninger, vi netop har behandlet i nyhedsbrevet,” fortæller Rasmus Kjærgaard.

PR gav omtale i Børsen

Som Signaturgruppens faste kommunikationsmedarbejder har Katalysator også løbende lavet PR-opgaver. Blandt andet om et udspil fra Signaturgruppen om den nye generation af NemID, som gav et opslag i Børsen og omtale i flere fagmedier.

Forud for samarbejdet med Katalysator overvejede Signaturgruppen at ansætte en medarbejder for at have kompetencerne inhouse, men en vurdering af omkostningerne ved de to forskellige modeller faldt ud til Katalysators fordel – ikke mindst på grund af de sparede faste omkostninger.

”Vi vurderer løbende, hvordan vi bruger vores penge, for der ligger jo en investering i det. Men vi synes, det virker og er pengene værd. Vi sparer selv tid, og vi får en højere kvalitet i vores kommunikation. Der er store fordele ved at have en fast mand siddende tæt på, som vi kan have en løbende dialog med. Det gør det nemmere at gribe gode idéer i flugten og få dem udført hurtigt,” forklarer Rasmus Kjærgaard.

Har du brug for hjælp til dine faste kommunikationsopgaver?

Læs mere om kommunikation på abonnement og se vores priser