Skarpere profil til et unikt museum

Moesgård Museum indviede i oktober 2014 et nyt museum til 340 millioner kroner, som fuldstændig nytænker måden at formidle kulturhistorie på. Det krævede en skarpere profilbrochure, som skaber billeder i hovedet på læseren og drager dem ind i museets historiske fortællinger.

Foto: Neanderthal Museum/H. Neumann

Profilbrochure

Moesgård Museum var egentlig klar til at sende sin nye profilbrochure til trykkeriet, men så valgte museumsdirektør Jan Skamby Madsen at trykke på pause. For selv om det materiale, som museet havde lavet, var godt, var det ikke godt nok.

Profilbrochuren skal være et effektivt redskab i dialogen med politikere og fonde, der gerne skulle støtte udstillingerne med millionbeløb, og den skal skarpt fortælle historien om en unik museumsbygning og en ny måde at formidle kulturhistorie.

Jan Skamby Madsen bad derfor Katalysator om at gentænke tekst og layout, så den kunne matche den nyskabelse inden for museumsverdenen, som det nye Moesgård Museum reelt er.

Tekst med journalistisk twist

Teksten har fået et journalistisk twist, så den i højere grad skaber billeder i hovedet på læseren og efterlader et indtryk af, hvilke oplevelser der venter én, når man træder ind i det nye museum.

I stedet for blot at skrive, at museet vil formidle historien om menneskene bag de udstillede museumsgenstande, fortæller vi nu, hvordan publikum konkret vil opleve det:

Før:
“Vi skal bag de genstande, som vi normalt udstiller i lange baner, og forsøge at fortælle mere indgående om de mennesker, der havde dem i hånden og levede med dem hver dag i medgang og modgang.

Nu:
“I scenograferede miljøer og med personlige fortællinger i øret følger du i hælene på vikingerne gennem de røgfyldte, snævre gyder i Aros, vikingetidens Aarhus.

Med roret i hånden styrer du dit eget skib gennem bælter, over åbent hav og ad floder til det eksotiske Konstantinopel, hvor du med vikingernes øjne oplever østens mystik, paladser og kirker.

Layoutet blev i samarbejde med Katalysators grafiske samarbejdspartner ActVisual ændret radikalt:

– En ny font giver et mere moderne udtryk.
– Færre, men større billeder skaber fokus og øger dramatikken på siderne.
– Skæve linjer og betontekstur trækker direkte linjer til arkitekturen i det nye museum og skaber sammenhæng i kommunikationen.

“Da vi lavede folderen selv, lignede den det, vi plejede at lave – pæn, men også meget traditionel – og derfor tog jeg kontakt til Katalysator, som tidligere har leveret kvalitetsløsninger på kort tid. Når vi står tilbage med resultatet, er det tydeligt, at det er godt at få eksterne øjne på sine ting.

Katalysators journalistiske tilgang giver en friskhed, som betyder, at vi ikke forfalder til at lave det samme, som vi altid har gjort, og selve arbejdsprocessen er forløbet, som jeg foretrækker den: Dialogen har været direkte og åbenhjertig, og tingene er gået stærkt.

Når en leverandør samtidig er så god til at sætte sig ind i vores situation og forstå vores behov, bliver det ikke meget bedre.”

Jan Skamby Madsen, direktør, Moesgård Museum