PR-workshop gav blik for de gode historier

Katalysators PR-workshop hjalp medarbejderne i Copenhagen Capacity med at spotte de gode historier og forstå, hvordan man pirrer journalisters nysgerrighed.

Historien om Copenhagen Capacity er objektivt set en rigtig god en af slagsen. Organisationen tiltrækker masser af udenlandske investeringer og arbejdspladser på baggrund af sine medarbejderes ekspertviden, men organisationen får langt fra den presseomtale, som resultaterne retfærdiggør.

Derfor blev Katalysator bedt om at lave en to dages workshop for medarbejderne for at styrke deres evne til at se de gode historier i det arbejde, de har mellem hænderne hver eneste dag, og hjælpe med at få historierne frem i lyset.

For hvad er det egentlig, der får journalisten til at løfte øjenbrynet, læse pressemeddelelsen til ende og prioritere historien frem for alle de andre historier, der hver dag ligger i computerens indbakke?

Journalistikkens ABC

Katalysator lavede derfor en workshop, hvor vi gennemgik de journalistiske kriterier, talte om journalisters arbejdsvilkår og ikke mindst vinkelbegrebet – hjørnestenen i journalistik. Journalister vil nemlig ikke høre ”noget om” et eller andet – vi vil vide, hvad det rykker, og hvem det berører.

Gennem oplæg, hjemmeopgaver og diskussioner i plenum fik vi i fællesskab skærpet fornemmelsen for den gode historie så markant, at deltagerne på mindre end en halv time kunne generere en god håndfuld historier, som ville kunne få pulsen på selv den mest erfarne erhvervsredaktør godt op på skalaen.

“Det var uden tvivl en øjenåbner for alle 20 deltagere at få Jesper og Brian til at hive dem igennem et mediekursus. Før var der ingen, der forstod journalisternes arbejdsmetoder eller mente, de havde relevante eller interessante historier at bidrage med. Men efter en formiddag med journalistiske krav og kriterier gik det pludselig op for dem, at de rent faktisk lå inde med mange brugbare historier og de kunne se, hvordan de skulle omsætte det til noget, der kunne nå mediernes bevågenhed.

Formen med fokus på debat og diskussion var også gavnlig, da alle konsulenter har en akademisk baggrund og derfor har nogle helt andre måder at tænke og opfatte ting på, end journalister har.” 

Martin Flink, pressechef, Copenhagen Capacity


Copenhagen Capacity har til formål at tiltrække udenlandske virksomheder og investeringer i Region Hovedstaden primært inden for blandt andet Life Science, it og cleantech. Organisationen er finansieret af regionens VækstForum.