Klar kommunikation giver Biblioteksmedier bedre image

Skarpe webtekster og et velformidlet kundemagasin hjælper Biblioteksmedier med at positionere sig som dem, der sætter nye standarder i biblioteksverdenen. Katalysator leverer tekst og rådgivning.

De seneste fire år har Katalysator fungeret som ekstern kommunikationsafdeling for Biblioteksmedier, som er landets ubestridt største leverandør af bøger, musik, film og spil til de danske folkebiblioteker, skoler og offentlige institutioner.

Da Biblioteksmedier blev privatiseret i 2008, ønskede ejerkredsen nemlig et langt større fokus på kundeservice og en mere klar kommunikation med virksomhedens interessenter.

Website og tekster fra bunden

Et af de første skridt mod større åbenhed og kundedialog var hjemmesiden. Biblioteksmedier havde tidligere ikke noget fungerende website, så alt skulle bygges op fra bunden.

Katalysator rådgav i den forbindelse omkring informationsarkitekturen på websitet og stod for alle webtekster.

Succesfuldt kundemagasin

ÅbenhedKundemagasinet Bl.a. var næste skridt. Katalysator udviklede konceptet og er nu på fjerde år skribent og redaktør på magasinet. Målet var at skabe en platform, der byggede på reportager fra de danske biblioteker om nye måder at rationalisere driften af bibliotekerne på – ikke ud fra et spareperspektiv, men med udgangspunkt i positive forbedringer for brugerne.

At dømme ud fra læserrespons og kundeanalyser er missionen lykkedes til fulde.

Nyhedsbreve der informerer

Biblioteksmediers elektroniske nyhedsbreve har et mere informativt formål – nemlig at fortælle kunderne om nye tiltag og produktforbedringer, ændringer i rutiner eller nyheder omkring virksomheden. Med udgangspunkt i målgruppen, som er teknisk personale på bibliotekerne samt beslutningstagere, står Katalysator for alt fra research og interviews til produktionen af nyhedsbrevene for Biblioteksmedier.

”Vores samarbejde med Katalysator giver os værdi på flere fronter. De har været inde over udviklingen af vores magasin Bl.a., som er med til at positionere os som dem, der sætter nye standarder i biblioteksverdenen. De har været med til at udvikle vores website, som de leverer alle tekster til, og vi har vi trukket på deres netværk i forhold til at få det rigtige layout.

Biblioteksmedier har ingen kommunikationsafdeling, så derfor er det afgørende, at vi har en stærk ekstern samarbejdspartner, som kan hjælpe os med at få vores budskaber ud på den rigtige måde. Vi er fagfolk, og når fagfolk skal kommunikere, har tingene tendens til at blive for tunge og knudrede. Katalysator hjælper os med at bløde vores budskaber op, så alle kan forstå dem.”

Steen Lund, markedschef, Biblioteksmedier